Czytaj i wejdź do gry – siatkarki i siatkarze w kampanii społecznej Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0
„Czytaj i wejdź do gry!” - to hasło najnowszej kampanii społecznej promującej czytelnictwo w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0), organizowanej przez Narodowe Centrum Kultury (NCK) w partnerstwie z Polską Ligą Siatkówki (PLS). Inicjatywa ma na celu połączenie dwóch pasji: sportu i czytania, które pozytywnie stymulują indywidualny rozwój każdego człowieka. Kampania, promująca postawy proczytelnicze, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, odwołuje się do autorytetu polskich siatkarzy. Zarówno spoty, jak też inne zaplanowane aktywności promocyjne pokazują, że w drodze do mistrzostwa sportowego tak samo ważny jest rozwój motoryczny jak intelektualny, a wyróżniający się sportowcy dbają zarówno o sprawność fizyczną jak też trening szarych komórek i znajdują czas na czytanie książek. Inauguracja kampanii odbyła się 18 października w Bibliotece Narodowej w Warszawie.
Celem akcji „Czytaj i wejdź do gry!” jest przypomnienie o zaletach czytania jako przyjemnego i bardzo wartościowego sposobu spędzania czasu oraz uświadomienie odbiorcom, że w życiu każdego z nas równie ważna jest aktywność fizyczna oraz trening umysłu, szczególnie podczas czytania. Obie formy spędzania wolnego czasu poszerzają naszą sprawność intelektualną, wiedzę o świecie, pobudzają kreatywność, wzmacniają koncentrację, motywują i inspirują do działania oraz skutecznie redukują poziom stresu. Doskonale rozumieją to ambitni sportowcy, którzy publicznie deklarują zainteresowanie książkami i zachęcają do czytania, np. poprzez uczestnictwo w kampanii społecznej NPRCz 2.0.
- Nasze wspólne działania z Polską Ligą Siatkówki, ale też sportowcami i pasjonatami innych dyscyplin pokazują komplementarność aktywności pobudzających do pracy – w sensie metaforycznym - obydwie półkule naszego mózgu, a więc czytania i sportu, często określanego mianem kultury fizycznej. Od zawodowych sportowców oczekujemy nie tylko wytrzymałości i doskonałej formy fizycznej, ale też intelektualnej. Wbrew pozorom sport wymaga myślenia. Jako kibic obserwuję to szczególnie podczas gier zespołowych, w których Polacy osiągają światowe sukcesy. Do tych najjaśniejszych dyscyplin polskiego sportu, które od lat dostarczają nam wielu radosnych emocji, należy bez wątpienia siatkówka, dlatego wspólne działania z Polską Ligą Siatkówki i z klubami ligowymi na rzecz upowszechniania czytelnictwa traktujemy w Narodowym centrum Kultury jako ekscytujące wyzwanie, którego celem jest kształtowanie pozytywnych nawyków czytelniczych oraz budowanie wizerunku sportowców jako profesjonalistów, którzy używają nie tylko mięśni, ale też szarych komórek. Dziś od sportowców wymagamy zarówno kondycji i rezultatów, jak też inteligencji, erudycji i elokwencji, które rozwijamy poprzez czytanie – przekonuje prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.
W ramach kampanii realizowane będą działania w mediach elektronicznych i przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. Działania promocyjne, obejmujące Internet, telewizję, radio oraz outdoor, które 18 października inauguruje konferencja prasowa w Bibliotece Narodowej, potrwają do grudnia 2023 r. W spotach i materiałach outdoorowych kampanii do czytania zachęcają m. in. Maria Stenzel i Mateusz Bieniek. W krótkich wywiadach wideo, publikowanych w sieci, zarówno w kanałach NPRCz 2.0, jak też PLS i klubów, sportowcy opowiadają o swoich ulubionych książkach oraz o tym, w jaki sposób - w natłoku codziennych obowiązków - znajdują czas na lekturę.
– To dla nas bardzo ważna współpraca. Jako Polska Liga Siatkówki razem ze wszystkimi naszymi klubami włączamy się w promocję czytelnictwa w naszym kraju, realizowaną przez Narodowe Centrum Kultury – mówi Artur Popko, prezes Polskiej Ligi Siatkówki. – Siatkówka to sport dla całych rodzin, przyjazny i bardzo bezpieczny, dlatego chcemy by także przy okazji naszych meczów można było popularyzować czytanie książek, które tak wspaniale wpływa na nasz osobisty rozwój. Dołożymy wszelkich starań, by o akcji „Czytaj i wejdź do gry” było jak najgłośniej w naszym środowisku. Liczymy, że realnie zachęci ona młodych ludzi, ale nie tylko, do sięgnięcia po książkę. To jest nasz wspólny cel.
Długofalowa współpraca z Polską Ligą Siatkówki w ramach NPRCz 2.0 przewiduje aktywne zaangażowanie sportowców w działania proczytelnicze, między innymi spotkania siatkarzy z klubów z młodzieżą w lokalnych szkołach i bibliotekach, wspólne rozmowy o książkach, emisję spotów audio i strefy czytelnicze podczas wybranych wydarzeń ligowych, organizowanych przez PLS, czytelnicze rankingi i wyzwania oraz wiele innych inicjatyw.
Informacje o akcji oraz materiały edukacyjne będą systematycznie publikowane w serwisie NPRCz 2.0 oraz specjalnych zakładkach na oficjalnych stronach ligowych (plusliga.pl i tauronliga.pl) Treści o tematyce czytelniczej będą pojawiały się też na głównych stronach serwisów, obok wiadomości stricte sportowych.
Ambicją organizatorów kampanii “Czytaj i wejdź do gry!” jest, by realizowane działania stały się inspiracją do uruchomienia kolejnych inicjatyw łączących sport i czytelnictwo i wychowujących młode pokolenie polskich pasjonatów sportu i czytania. Na starcie kampanii udział w niej wzięli także przedstawiciele innych dyscyplin sportu: kulomiot, mistrz olimpijski oraz dwukrotny mistrz świata Tomasz Majewski i piłkarz Legii Warszawa Bartosz Kapustka.
* * *
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 to wieloletni program rządowy na lata 2021-2025 w ramach którego środki w wysokości ponad miliarda złotych (60% z budżetu państwa, 40% – wkład własny beneficjentów) zostaną przeznaczone na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych – z uwagi na skalę oddziaływania i budżet – programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest wsparcie, promocja i rozwój czytelnictwa w Polsce, kształtowanie postaw proczytelniczych, zwiększanie dostępu do wszelkich formatów książek, wzmacnianie kompetencji posługiwania się językiem ojczystym oraz roli bibliotek publicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego i centrów dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, zarządzane przez Bibliotekę Narodową, Instytut Książki, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Narodowe Centrum Kultury. W ramach NPRCz 2.0 m. in. blisko pół miliarda złotych trafi na rynek wydawniczy (zakup nowości książkowych), a kolejnych kilkaset milionów zostanie przeznaczonych na modernizację i budowę bibliotek.
Narodowe Centrum Kultury (NCK) jest jedną z największych instytucji kultury w Polsce, o bardzo szerokim spektrum działania. Organizuje i współorganizuje krajowe i międzynarodowe wydarzenia: festiwale, koncerty, przeglądy, konferencje. Prowadzi działalność edukacyjną, badawczą, szkoleniową, wystawienniczą, m. in. zarządza galerią Kordegarda, gdzie wystawiane są prace czołowych polskich artystów. Angażuje się w upamiętnianie ważnych wydarzeń i ludzi kultury oraz popularyzację poprawnej polszczyzny. Działa na rzecz profesjonalizacji kadr kultury. Za pośrednictwem programów dotacyjnych i stypendialnych wspiera instytucje, organizacje i twórców kultury. Wydaje książki, gry i płyty. Produkuje filmy (w tym pionierskie projekty w technologii wirtualnej rzeczywistości). Realizuje murale i podcasty poświęcone kulturze (www.audycjekulturalne.pl).
W 2021 r. NCK zostało uhonorowane przez ministrów kultury grupy V4 Międzynarodową Nagrodą Wyszehradzką. NCK jest też laureatem Złotego BohaterONa 2021 za popularyzowanie historii oraz najsilniejszą marką – liderem sektora kultury w medialnych rankingach Top Marka 2021 i 2022.
Powrót do listy