Raport: gadżety w klubach siatkarkich
Gadżet ma w sobie ogromny potencjał marketingowo-finansowy. Celem każdego klubu powinno być dotarcie do jak największej liczby kibiców i sympatyków, poprzez innowacyjność produktów a także różnorodne systemy dystrybucji. Rynek gadżetów siatkarskich wciąż jednak jest bardzo ubogi. Nierzadko sklepu internetowego czołowego klubu trzeba szukać ze świecą.
Faktem jest, że kluby siatkarskie stopniowo zaczynają doceniać gadżety. Kluby przestają ograniczać się do standardowych artykułów takich jak kubek, smycz czy replika koszulki, sięgają po nowe sposoby dystrybucji. Podejmowanie działania to zaledwie wierzchołek góry lodowej, jednak już dzisiaj dostrzegalne są marketingowe sukcesy niektórych klubów. By przekonać się jak od kuchni wyglądają gadżety w polskich klubach siatkarskich zapraszam do lektury raportu.Niezwyciężone koszulki
Rynek gadżetów siatkarskich, jak na dyscyplinę będącą drugą pod względem popularności w Polsce jest bardzo ubogi. Asortyment większości klubów wypełniają standardowe gadżety takie jak repliki koszulek meczowych (które wciąż cieszą się największą popularnością kibiców) szaliki klubowe, czapeczki z daszkiem, proporczyki, kubki, długopisy, kalendarze, smycze oraz wszelkiego rodzaju zagłuszacze. Dobrym pomysłem okazały się koszulki klubu Aseco Resovia na ubiegły sezon. Klub wprowadził nawiązujące do tradycji koszulki sparingowe w biało-czerwone pasy oraz specjalną koszulkę libero Krzysztofa Ignaczaka, której głównym elementem były igły. Uwagę kibiców przyciągnęły zarówno tradycyjne „pasiakowate” wzory, jak i replika koszulki libero, która była najlepiej sprzedającym się produktem z tej kategorii. W ofercie klubów coraz częściej pojawiają się również kolekcje tematyczne – dla kibicujących kobiet . Niektóre kluby wprowadzają sporadycznie asortyment powiększony o kilka niestandardowych produktów. Większość sprzedawanych gadżetów obrendowana jest logiem klubu, pojawiają się także produkty z logiem sponsora (jednak coraz częściej na produktach pojawia się logo sponsora głównego).
Powoli na rynku gadżetów siatkarskich pojawiają się ekskluzywne gadżety vipowskie (zegarki, skórzane portfele, akcesoria do golfa). Powyżej przedstawione gadżety nie są jednak przeznaczone do sprzedaży. Zazwyczaj ekskluzywne akcesoria klubowe zamawiane są dla menadżerów oraz sponsorów danego klubu.
Dystrybucja
Dystrybucja gadżetów w głównej mierze sprzedaż podczas meczów. Jest to najprostszy, najłatwiejszy, a przede wszystkim najtańszy sposób sprzedaży, stąd jego duża popularność. W większości przypadków sprzedażą zajmują się także kluby kibica działające przy klubie. Odnosząc się do naszego wcześniejszego raportu (Dystrybucja gadżetów sportowych), połączenie sprzedaży tradycyjnej z internetową przynosi widoczne zyski. Niestety, sklepy internetowe wśród czołowych klubów siatkarskich wciąż są rzadkością. Na stronach większości klubów nie znajdziemy oddzielnej strony internetowej sklepu kibica. Nierzadko na oficjalnej strony klubu możemy zobaczyć produkty lecz zakupić je możemy tylko w klubie lub wyjątkowo poprzez wysyłkę pocztową. Są to podstawowe gadżety takie jak oryginalne koszulki, proporczyki, smycze, odznaki i szaliki. Z osiemnastu przebadanych przez nas klubów PlusLigi oraz PlusLigi Kobiet, jedynie cztery drużyny posiadają funkcjonujące podstrony funkcjonujące jak sklepy internetowe (Aseco Resovia Rzeszów, PGE Skra Bełchatów, Domex Tytan AZS Częstochowa) czwarty z nich – KPSK Stal Mielec – korzysta ze sklepu dzielonego z sekcjami piłki nożnej i piłki ręcznej. Pozostałe 10 klubów nie prowadzi sklepów internetowych z gadżetami dla kibiców. Zdarzają się tylko sporadycznie zakładki z możliwością zamówienia np. koszulek meczowych.
Patrząc na ceny poszczególnych produktów można powiedzieć, że nie różnią się one od cen podobnych produktów z innych dyscyplin.
Wśród gadżetów sportowych królują zdecydowanie produkty o niskiej cenie – od 2 PLN za pocztówkę z zawodnikiem z drużyny, przez opaskę silikonową (5 PLN), smycze (5 PLN), kalendarze (w zależności od rodzaju od 10 PLN do 25 PLN), proporczyki (10 PLN), po szaliki (20 PLN). Ceny podstawowych gadżetów wymienionych powyżej utrzymują się na tym samym poziomie w różnych klubach. W przypadku odzieży wygląda to nieco inaczej – repliki koszulek meczowych oscylują od 40 do 100 PLN, z kolei dresy klubowe od 120 do 230 PLN.
Kibice nie chcą gadżetów
Swoistą ciekawostką jest przypadek jednego z klubów. Klub nie produkuje obrendowanych logiem artykułów promocyjnych ze względu na niemal zerowy popyt. – Kibice nie chcą kupować gadżetów. Pomimo wcześniejszych prób podjętych zarówno przez sam klub, jak i firmę zewnętrzną, zainteresowanie kibiców było nikłe. W związku z powyższym nie wiążemy wielkich nadziei z tematyką artykułów promocyjnych. Na chwilę obecną sprzedajemy jedynie kalendarze – przyznaje wiceprezes klubu.
Będzie lepiej
Faktem jest, że coraz więcej klubów dostrzega marketingowo-finansowy potencjał gadżetów. Już w tym sezonie ligowym pojawi się kilka ciekawych działań. Kluby takie jak Asseco Resovia czy Skra Bełchatów to dwójka liderów w tym temacie. Gadżety Resovii można zakupić nie tylko podczas meczów, ale również w sieci salonów Kolporter i przez Internet na Allegro.pl. – W tym roku dalej rozszerzamy współpracę z siecią salonów Kolporter, w celu poszerzenia dystrybucji i zwiększenia sprzedaży naszych gadżetów – mówi Bartosz Górski, wiceprezes Asseco Resovii. Nie oznacza to jednak, że inne kluby nie dążą do zmian. Bardzo cieszy fakt, iż produkcja i dystrybucja gadżetów z sezonu na sezon staje się coraz lepiej zorganizowana, nie tylko w czołowych klubach. Do ciekawych rozwiązań należy system zewnętrznego outsourcingu. System ten jest nie tylko niezwykle atrakcyjny dla klubu, ale przede wszystkim pozwala na zwiększenie oferty klubowej bez zbytniego angażowania własnych środków. Na podobieństwo działań klubów piłkarskich, także w klubach siatkarskich coraz częściej pojawiają się osoby zajmujące się tylko tematem merchandisingu. Mamy nadzieję, że kierunek obrany przez część klubów nie tylko utrzyma swój poziom, ale przede wszystkim będzie się umacniał z sezonu na sezon, także wśród innych klubów siatkarskich.
PZPS, Profesjonalna Liga Siatkówki i sponsor
Dostrzegalnym jest, iż osoby we władzach związku oraz ligi doceniają ideę gadżetów. Jako jedni z nielicznych prowadzą systematyczne i efektywne działania zmierzające nie tylko do zwiększenia oferty, ale również do rozbudowy systemu dystrybucji. Od jakiegoś czasu działa internetowy sklep kibica PlusLigi (sklep.plusliga.pl), a także na zlecenie związku firma PENTAGON-RESEARCH przeprowadziła szczegółowe badania dotyczące gadżetów. O planach rozwoju gadżetów siatkarskich w polskich ligach mieliśmy możliwość posłuchać podczas drugiej odsłony Konferencji Gadżety i Sport, która odbyła się w maju tego roku.
Cieszą również działania firmy POLKOMTEL pod kątem kibiców, będącej sponsorem całej polskiej siatkówki. Bogaty i ciekawy asortyment kibica pozwala na efektowne manifestowanie swojego przywiązania do siatkówki zarówno podczas meczów, jak i poza nimi. Dzięki temu większość meczów siatkarskich zmienia się w kolorowe i ciekawe wydarzenie sportowe, w którym kibice mogą aktywnie uczestniczyć. Jedyny mankament to brak możliwości zakupu takich gadżetów w sklepie internetowym lub salonie sprzedaży. Pozostaje mieć nadzieję, że również to zmieni się na lepsze. Katarzyna Fajerska (gadzetyisport.pl) Powrót do listy