Wizerunek Krzysztofa Ignaczaka w polskich mediach
Siatkówka od zawsze cieszyła się wielką popularnością w środowisku akademickim. Przed laty mieliśmy drużyny, które dyktowały warunki gry w ekstraklasie. Teraz "Akademicy" nie są może tak mocni jak w czasach stołecznego AZS AWF, ale drużyny z Częstochowy, Olsztyna i Warszawy dalej stanowią poważną siłę.
Samą dyscypliną interesują się studenci, że właśnie w siatkówce szukają tematów do prac dyplomowych. Opisywane są różne aspekty sportu, poczynając od języka związanego z piłką siatkową, kończąc na siatkówce jako zjawisku kulturowym. Warto jednak wspomnieć, że najczęściej tematyka tego sportu pojawia się w pracach pisanych przez studentów wydziałów dziennikarstwa, którzy skupiają się na wizerunku siatkarzy, analizie wywiadów, czy działaniach marketingowych związanych z polską siatkówką.
Najświeższym przykładem, jest obroniona nie tak dawno na Uniwersytecie Warszawskim praca licencjacka „Wizerunek Krzysztofa Ignaczaka w polskich mediach”, w której dokonana została analiza artykułów zgromadzonych w serwisach internetowych „Przeglądu Sportowego” oraz Polsatu Sport.
– Bardzo długo szukałam tematu, którym mogłabym się zająć. Chciałam połączyć pasję z nauką tak, by pisanie tej pracy było dla mnie przyjemnością, a nie tylko nieprzyjemnym obowiązkiem. – powiedziała autorka pracy, Aleksandra Smolarek.
To pierwsza praca, która w całości poświęcona jest tylko jednemu siatkarzowi i w której dokonano tak kompleksowej analizy wizerunkowej. Wcześniej pojawiały się tematy, w których autorzy skupiali się na wizerunku skoczków narciarskich, koszykarzy, a w zdecydowanej większości piłkarzy nożnych, zaś jedna ze studentek Uniwersytetu Łódzkiego jest autorką pracy, w której skupia się na kreowaniu wizerunku wszystkich siatkarzy reprezentacji Polski.
– W pierwszej koncepcji miało to wyglądać odrobinę inaczej. Chciałam jednak by Krzysztof wiedział o powstającej pracy na jego temat. Udało się nawet umieścić wywiad, który specjalnie wspólnie przygotowaliśmy – dodaje autorka – Pisanie sprawiło mi ogromną przyjemność, wiedziałam, że mogę liczyć na wsparcie Igły.
Z powodu ogromnej ilości artykułów związanych z Ignaczakiem analiza musiała zostać zawężona do lat 2014-2016. Pomimo tego, do próby badawczej zakwalifikowało się ponad 4100 materiałów prasowych – informacji, wywiadów, artykułów publicystycznych oraz felietonów. – Analiza była bardzo czasochłonna, jednak stanowiła podstawę całej pracy, dlatego musiała być tak dokładna i kompleksowa. Czasami jedno zdanie potrafiło zaważyć na tym, czy cały artykuł sklasyfikowany zostanie jako negatywnie lub pozytywnie oddziałujący na wizerunek – komentuje Aleksandra.
Jak podkreśla Autorka Krzysztof Ignaczak może poszczycić się wręcz nieskazitelnym wizerunkiem. W związku z tym, iż jest rozpoznawalny na całym świecie i sam w sobie jest już pewnego rodzaju „marką”, której wizytówką jest przede wszystkim doświadczenie, sukcesy, ale także otwartość i szczerość w kontaktach z ludźmi, przyciąga do klubów, w których aktualnie gra, sponsorów, pozyskuje sympatię kibiców oraz działaczy.
Materiałów do analizy różnych aspektów siatkówki nie brakuje. Miejmy nadzieję, iż wraz z sukcesami polskich siatkarzy, jak i wzrastającej ich popularności, prac dyplomowych na ten temat będzie z roku na rok coraz więcej.
Powrót do listy